Week 4 - Reisverslag uit Kovalam, India van Manu Veen - WaarBenJij.nu Week 4 - Reisverslag uit Kovalam, India van Manu Veen - WaarBenJij.nu

Week 4

Door: Manu

Blijf op de hoogte en volg Manu

07 December 2015 | India, Kovalam

Zo, week vier alweer voorbij! Vorige week had ik de maandag er ook bij gepakt voor mijn blog! Dus begin ik bij dinsdag 1 december!

Woensdag: We besloten om ons weekend tripje maar eens te plannen. Eerst leek Kanyakumari ons een leuke plek om heen te gaan. Dat is zeg maar het zuidelijkste puntje van India, heel bijzonder. Maar toen we bekeken wat daar dichtbij zat, vonden we Kovalam ook erg leuk! Dat is een stuk verder reizen, maar als we drie dagen zouden gaan, is dat niet erg. Kovalam is een badplaats met mooie stranden wat wel meer op toeristen is gericht.
We gaan nog naar Kanyakumari met de meiden van het weeshuis! We hadden geld opgehaald om een leuk uitje te organiseren. Dus Peter kwam met het idee om daarheen te gaan. Het is ook minder ver reizen, dus leuk voor een dagtrip!

Op donderdag was het interview dag! We waren iets vroeger opgestaan om Anne, Herman en Marie uit te zwaaien. Zij zouden voor een paar dagen naar Mumbai gaan voor hun project.
In de middag hebben we met zijn vieren drie interviews gedaan. Ik heb een interview gedaan met een lerares van ongeveer 24 jaar. We wilden bijvoorbeeld weten of ze er zelf voor open zou staan om seksuele voorlichting te geven, maar ook of zij dat zelf ook gehad hebben. Toen zij nog op de middelbare school zat, werd het hele onderwerp genegeerd. Zelfs het biologiehoofdstuk werd overgeslagen. Raar he. Ze wist zelf niet zo goed waarom de leraar dit deed. Ze zei zelf dat het aan de Indiase cultuur lag.
Ik vond het wel moeilijk om een interview in het Engels te doen, maar uiteindelijk viel het best mee! Engels praten gaat in ieder geval steeds beter. Ik durf het hier ook beter te spreken omdat ze hier ook niet perfect Engels praten. Dus dan sta je niet zo voor schut haha! Als we alle data hebben verzameld voor het onderzoek, moeten we alles gaan uitschrijven en interpreteren. Dat is het meeste werk denk ik. Nadat we alle interviews hebben afgenomen, willen we nog een enquête afnemen onder de leerlingen van de school. We willen weten of zij überhaupt behoefte hebben aan voorlichting en wat hun mening daarover is.

Op vrijdag stonden we vroeg op om de bus te pakken richting Kovalam. Duurde ongeveer 6 uur tot we er waren. Dat is voor Indiase begrippen niet zo lang… We liepen meteen de lighthouse beach op. Aan het strand loopt een kleine boulevard met winkels, restaurantjes en hotels. Niet al te groot, dus dat is wel fijn. Ons hotel ligt vlak aan de boulevard! Je kan vanuit de hotelkamer ze zee horen en vanaf het balkon de zee zien. Heb nog nooit zo’n kamer dichtbij de zee gehad! Drie meiden gingen in de ene kamer, en Lianne en ik gingen in de andere kamer. Tussen onze kamers in zit een Zweeds stel van twee vrouwen met een baby. Ze zijn superhippie achtig en lopen rond in sari’s die verkeerd omgeslagen zijn. En overal hangt hun was, echt aso haha!
Nou wij gingen snel onze bikini’s aandoen (JA dat mag/kan daar!) en ergens eten. We hadden natuurlijk een tafeltje met uitzicht op zee. We kozen voor frietjes! Dat is wel even lekker na al die rijst. We zijn daarna heel de middag op het strand gebleven. De zee had een fijne temperatuur, helemaal niet koud! De golven waren soms heel hoog, superleuk om in te zwemmen. In de avond hebben we lekker burgers gegeten in een restaurant dat de ‘Beatles’ heet. Stamt vast nog uit het hippie tijdperk. Het plaatsje is nu wel lekker rustig omdat het geen hoogseizoen is. Ik vraag me af wat voor publiek er dan komt. Nu zijn er vooral oudere Engelsen en Fransen. De jonge mensen die er komen zijn meestal uit India zelf.

De dag erna was weer een heerlijk dagje strand op 5 december!!! Zo gek om te weten dat iedereen vandaag thuis Sinterklaas viert terwijl het buiten kous is. We hebben lekker westers ontbeten, haha. We nemen het er wel van hier! Ook zijn we de vuurtoren nog op geweest. Lijkt net een Nederlandse vuurtoren. We moesten een ronde trap naar boven beklimmen, en aan het einde een steile ladder op. Het uitzicht was erg mooi! Het regende alleen een beetje.
Op het strand komen wel steeds verkopers langs. Super irritant! Ze roepen dingen als: “best price, very cheap, good things!” Ik ben wel gezwicht voor een heel mooi kleed met olifanten er op! Julia en Lianne kochten er ook 1. Die man begon bij omgerekend 40 euro, en we hebben ze gekocht voor 15 euro per stuk! Afdingen gaat steeds beter ;). Ook heb ik een Indiase tuniek gekocht, een witte met rode en blauwe bies. Leuk voor op het strand, maar ook leuk voor thuis met een legging er onder.

In de avond wilden we eten waar we ook ontbeten hadden: Swiss café. Want we zagen pizza op het menu staan! Dus wij bestellen… zei hij dat hij nog maar twee pizza’s had. Dat komt wel vaker voor in India, dan halen ze de ingrediënten gewoon bij de buren, haha! Tja we wilden echt graag pizza, dus zijn we naar een ander restaurant gegaan… Vonden we wel zielig voor die man! Als toetje wilden we nog ergens een cocktail bestellen… Dat hadden ze in het Beatles café! Lekker een mojito besteld, was heerlijk. We waren trouwens allemaal verbrand deze dag…! Terwijl we wel hadden ingesmeerd, oeps! Verbrand op 5 december… ;).

De dag erna hadden we nog maar een ochtendje voor het strand, dus stonden we vroeg op. We besloten bij het Swiss Café te eten. Haha karma restored! Die man keek superblij toen we aan kwamen lopen. We zijn steeds de enige gasten, dat komt omdat het café op een veranda zit en het trapje erg onopvallend is. Maar de Lonely Planet zei dat het goed was! En dat is het ook, en goedkoop + mooi uitzicht!
Daarna verbleven we nog lang in de zee, de golven werden steeds heftiger! Dat was leuk voor de surfers. Helaas, moesten we om 12:00 uitchecken en liepen we weer terug naar de bushalte om weer een lange reis terug te maken. We kwamen ongeveer om 18:30 aan, maar het hek van het huis was dicht! Dus wij belden Peter, die zou iemand sturen. Ze hadden ons berichtje niet gehad . Achja na een kwartiertje wachten konden we naar binnen en kookte Kalyani nog heerlijk. We hebben nog wat foto’s en filmpjes doorgekeken en zijn daarna gaan slapen. Het was een superleuk en relaxt weekend aan een supermooi strand met palmbomen!

Deze week moeten we nog wat interviews gaan doen en ze uit gaan typen. Dat gaat veel werk worden… Maar we hebben tijd zat. In het weekend gaan we met de kinderen naar Kanyakumari!

• 07 December 2015 - 19:48

Petra:

Hoi Manu, weer leuk om je verhaal te lezen. Heel mooi land zoals ik aan je foto's kan zien. Geniet er maar van en Groetjes Petra

• 07 December 2015 - 23:19

Paul:

Hey Manu, super leuk verhaal, lekker even luxe er tussenuit! Lekker die golven, er doorheen duiken is zo leuk om te doen.
    Wel erg leuk om dat ook met de kinderen te doen volgend wend. Zullen ze helemaal geweldig vinden. Hebben ze al eens de zee gezien? Er zitten er vast een aantal tussen die het nog nooit gezien hebben. Let op, ze kunnen vast niet zwemmen.
    En natuurlijk friet en appelmoes eten met die kids, eindelijk eens wat anders dan rijst...
    Werk ze van de week! Veel knuffels,